کتابخانه عمومی امام علی (ع) هیرمند

اخبار کتابخانه
تحولات کتابخانه

هم روزنامه هم کلوچه

کودکان گروه سنی «ب» می‌توانند روز بهاری را با شعرها و ترانه‌های کتاب «هم روزنامه هم کلوچه» سروه مریم هاشم‌پور با تصویرگری مریم حسن‌نژاد زیباتر کنند.

 این کتاب دربرگیرنده 15 شعر ساده و کودکانه مانند چاله‌های آب، لنگه کفش نی‌نی، برف و بچه سوسک، کوکوی بابا، سه تا لیوان... سه تا بشقاب، خروس خاله خانم، باد تند، ترانه ابرها و مادر است.

 در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

می‌چکد به روی شهر

چکه چکه آسمان

باز خنده می‌کند

چترهای مهربان

حیف! خاله مورچه

لانه‌اش خراب شد

توی راه او پر از

چاله‌های آب شد...

 خواندن شعرهای این کتاب کودکان را از دغدغه‌های روزمره رها کرده و آنها را شاد و سرزنده می‌کند.

 انتشارات امیرکبیر، کتاب «هم روزنامه هم کلوچه» را در قالب 28 صفحه مصور رنگی با شمارگان دو هزار نسخه برای هر جلد منتشر کرده است.

 

آنک آن یتیم نظر کرده

درباره‌ی زندگی پیامبر اسلام (صلی‌اله‌ علیه ‌وآله) چه می‌دانیم؟ شاید بسیاری از مردم نتوانند با کتاب‌های تاریخی ارتباط برقرار کنند و همین موجب شده که راجع به جزئیات زندگی پیامبر اطلاعات کمی داشته باشند. بسیاری از ما، تنها آن بخش‌هایی از حیات نورانی رسول اکرم را به یاد داریم که به صورت داستان به گوشمان رسیده است. حالا برای مأنوس شدن با حیات سرور کائنات، چه چیزی بهتر از اینکه زندگانی پرفرازونشیب و مملو از درسِ ایشان، در قالب یک رمان گرد آمده باشد.

نویسنده درباره انگیزه خود برای نوشتن این اثر گفت: «فکر نوشتن از سرزمین نور از سال 1359 در ذهن من افتاد. اولین موجبش این بود که می دیدم هیچ کتاب داستانی ارزشمندی در مورد زندگی پیامبر (ص) برای نوجوانان ما منتشر نشده است. دوم اینکه می دانستم که اگر چنین کاری صورت بگیرد، در نگاه خواننده ی نوجوانان این اثر نسبت به دین شان یک تحول اساسی مثبت به وجود خواهد آمد. ضمن آن که زندگی پیامبر ما آنقدر دلنشین و پرکشش است که جدا از جنبه ی الهی و دینی آن، به خودی خود، می تواند موضوع یک داستان بسیار جذاب و پرهیجان باشد. به شرط آنکه این موضوع، در دست یک نویسنده، به معنی درست کلمه، قرار بگیرد. و البته، طمعِ بردن ثواب و اجر آخرتی نیز، در این کار بی تاثیر نبود». «آنک آن یتیم نظر کرده» پیش از انتشار به صورت کتاب، در قالب یک برنامه روایت - نمایشی رادیویی با عنوان «از سرزمین نور»، صبح های جمعه, از ساعت 8 تا 8:30 از شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی پخش می شد، و طی بالغ بر 70 برنامه، توانست نظرات بسیاری از مخاطبان، و در راس آنها مقام معظم رهبری را به خود جلب کند. این اثر، پس از چاپ به صورت کتاب در دو قالب ویژه نوجوانان و بزرگسالان موفق به دریافت جوایز معتبری از سوی جشنواره های کشوری قرار گرفت. که از آن جمله می توان به عنوان اثر برگزیده دومین جشنواره قصه های قرآنی، پیامبران و ائمه» (مربوط به بررسی کتاب های ده سال 1374 تا 1384) برای آن اشاره کرد؛ که خود منجر به برگزاری مراسمی مستقل و با شکوه - با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی - برای تجلیل از نویسنده کتاب در سال 1384 شد. بعدها با ترجمه به زبانهای عربی، انگلیسی، اردو، ترکی استانبولی - به همت حوزه هنری - و چاپ مجلد اول ترجمه عربی آن در لبنان از سوی انتشارات دارالتراث العربی و رونمایی از این ترجمه در کویت و ورود به بازارهای کتاب عربی همچون عراق، مورد استقبال مخاطبان عرب زبان نیز واقع شد. همچنین چاپ ترکی استانبولی این اثر به تازگی توسط حسن علیمی بکتاش ترجمه و منتشر شده است

جاذبه و دافعه علی

کتاب جاذبه و دافعه علی(ع) یکی از آثار ارزشمند استاد بزرگوار شهید مرتضی مطهری است. این کتاب مذهبی یکی از کتاب هایی است که می تواند برای تبلیغ مذهب شیعه و بیان فضایل امام علی(ع) مورد استفاده قرار گیرد.

این اثر برجسته استاد مطهری مانند تمامی آثار این استاد بزرگ خواندنی و زیباست.

استاد مطهری در این کتاب در پی اثبات این نکته است که علی(علیه السلام) شخصیتی دو نیرویی بوده است و هر کس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد، باید همچون علی بن ابیطالب (علیه السلام) از جاذبه و دافعه برخوردار باشد. استاد البته به بیان ضرورتِ جاذبه و دافعه بسنده نمی کند؛ بلکه علاوه بر این، تلاش می کند کیفیت جاذبه و دافعه را نیز روشن نماید.

در «جاذبه و دافعه علی علیه السلام» می توان به خوبی حساسیت ها و نگرانی های استاد را به تماشا نشست. استاد در این اثر به ویژه، از تفکیک تعقل و تدین به عنوان خطری بزرگ در جامعه اسلامی یاد می کند. حاصل شوم این تفکیک نامبارک را می توان در خصوصیات جریان خوارج مورد ارزیابی قرار داد. و البته باید توجه داشت خوارج یکی از مصادیق جدایی تعقل از تدین است. بر این اساس، کتاب «جاذبه و دافعه علی علیه السلام» جزء منابعی محسوب می گردد که می توان در آن برخی از دیدگاه های استاد در زمینه آسیب-شناسی دینداری انعکاس یافته است.

 نیلوفر نیایش

کتاب «نیلوفر نیایش؛ نگاهی نو به زندگی و شخصیت امام سجاد(ع)» نوشته حجت‏‌الاسلام والمسلمین حسین سیدی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

«نیلوفر نیایش» جلد ششم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده ‌معصوم(ع)» یا «سبک زندگی معصومین(ع)» است که برخی از مجلداتش در دهه ۸۰، برنده جایزه یا کاندیدای جایزه کتاب سال حوزه علمیه قم شدند.

در این مجموعه سعی شده مسایل مختلف زندگی از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سئوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست‌ویکم چگونه اهل بیت(ع) می‌توانند الگو باشند و چگونه آنها می‌توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند.

این سیره کاربردی که بیش از ۵۰ موضوع مثل سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی، حماسه عاشورا، خطبه‌های انقلابی حضرت(ع)، اهمیت صحیفه سجادیه، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، حقوق مخالفان و حیوانات و... را شامل می‌شود، برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نوشته شده است.

نویسنده برای نگارش این کتاب، ۱۷۰ منبع تاریخی مطالعه و از آنها بهره گرفته شده است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۰۵
علی اکبر میر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی