کتابخانه عمومی امام علی (ع) هیرمند

اخبار کتابخانه
تحولات کتابخانه

از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد اعلام شد؛ معرفی 4 کتابِ طرح «کتاب‌خوان ماه»  فروردین 1395 معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌های "المراقبات"، "خدا می خواست زنده بمانی" ، "پنجشنبه فیروزه ای" ، "مطلع مهر" در قالب اولین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه فروردین 95 معرفی کرد.

 

المراقبات/تألیف: عارف کامل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، ترجمه: رضا رجب‌زاده/ انتشارات: رسالت قلم/ تعداد صفحات: 544

این کتاب یکی از تألیفات گران‌سنگ آیت الحق مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است که از احادیث صحیح و گهر بار ائمه علیهم السلام، ادعیه و اوراد مخصوص به ایام و لیالی و ماه و سال از منابع موثّق را در آن گردآوری نموده است.

جایگاه این کتاب در نزد ارباب باطن بسیار رفیع است. علامه طباطبائی درباره این کتاب تقریظی چنین دارند:

" ... این کتاب دریایی است پر از مروارید که در پیمانه نگنجد ... در این کتاب لطائف و تیز بینی‌هایی است که همیشه اهل ولایت الهی از آن مراقبت می‌کردند."

و یا مرحوم امام خمینی (رحمه الله علیه) در فرازی می‌فرمایند: " ای عزیز ... از علمای معاصر کتب شیخ جلیل القدر، عارف بالله حاج میرزا جواد تبریزی قدس سره را مطالعه نما، شاید انشاالله ازین تابّی و تعسّف خارج شوی."

 در بخشی از مقدمه کتاب، می‌خوانیم: "و ای نفس! بدان که می‌توانی نزدیکی و رضایت او را در مدت یک روز بلکه در یک ساعت و یک لحظه بدست آوری. به شرط اینکه بدانی نیت تو در ترک غیر خدا و قصد دیدار او صادقانه و پاک است. زیرا او حاضر است نه غایب ... به آسانی می‌توانی از روزهای سال مراقبت کرده و (در عمر خود) برای یک بار بعضی از اعمال سال را انجام بدهی."

خدا می‌خواست زنده بمانی/ انتشارات روایت فتح/ فاطمه غفاری/ تعداد صفحات: 237

این کتاب به بیان سرگذشت سرلشگر صیاد شیرازی می‌پردازد. وی در بامداد 21 فروردین 1378، در حال خروج از منزل، توسط منافقین در پوشش رفتگر، به شهادت رسید .
پس مانده‌های زخم خورده مرصاد در صبح روز 21 فروردین 78 ، فاتح بزرگ فتح ‏المبین و بیت المقدس و یکی از بزرگترین سرمایه‌های کشور را در تروری ناجوانمردانه آماج تیرهای کینه خود قرار دادند و قامت استوار امیر ارتش اسلام را به خاک افکندند، روحش شاد.
شهید شجاع و ارجمند ارتش جمهوری اسلامی ایران، در 16 فروردین 1378، همزمان با عید سعید غدیرخم به درجه سرلشکری نایل آمد و چند روز بعد، با افتخار شهادت، به درجه سپهبدی ارتقا یافت. شهید صیاد شیرازی پس از دریافت درجه سرلشکری خطاب به خانواده اش می گوید:
«بسیار شاد و خرسندم؛ البته نه به خاطر دریافت این درجه، بلکه به خاطر رضایتی که امید دارم امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری از من داشته باشند. مقام، درجه و اسم و رسم در نظر من هیچ جایگاهی ندارد».

پنج شنبه فیروزه‌ای/ تألیف: سارا عرفانی/ انتشارات: نیستان/ تعداد صفحات: 373

این کتاب با موضوع زیارت و امام رضا علیه السلام نوشته شده است و ماجرایش درباره زیارت تعدادی دانشجو است که در قالب اردوی دانشجویی به زیارت امام رضا علیه السلام می‌روند.
این اثر با یک داستان سریع و سرضرب آغاز می‌­شود. با روایتی از یک دانشجو که مخاطب می‌­تواند به سادگی با آن هم ذات پنداری کند؛ دانشجویی که اهل ادا در آوردن نیست. اما رمان پس از این پیش ­درآمد وارد رابطه ظریف چند دختر دانشجو می‌­شود که برای زیارت به مشهد مقدس وارد شده‌­اند. شاید اوج رفتار مؤلف در نگارش این رمان و رو در رو قرار دادن سبک‌­های مختلف زیستی در رمان را بتوان در این بخش رمان جستجو کرد. وی با زیرکی و در عین حال رعایت جنبه‌های مختلف عفاف، مخاطب را به درون تو در توی ذهن دختران جوان دانشجویی می‌‌برد که در این سفر همراهند.
پنجشنبه فیروزه‌­ای از حیث بیان رویدادهای داستانی اثری به شدت امروزی است. به عبارت ساده‌‌تر این رمان در زمره آثار آپارتمانی و لوکس و شبه ­روشنکفرانه است و نه آثاری که به تمامی در مسجد و مکان­‌های مذهبی می‌­گذرد. ساختار روایت دینی این رمان شکل گرفته در ساختارهای عادی و روزمره و قابل دسترسی زندگی امروزین همه ماست و همین مسئله است که این داستان را برای خواندن و پی­گرفتن قابل تأمل می­‌کند.

مطلع مهر / نویسنده: امیر حسین بانکی پورفرد / انتشارات: حدیث راه عشق/ تعداد صفحات: 237

کتاب مطلع مهر یکی از برجسته ترین و کاملترین کتابهایی است که با توجه به نیازهای امروز جوانان برای امر مهم ازدواج تألیف شده است و جوانان می‌توانند با استفاده از راهکارهای این کتاب از بسیاری از سردرگمی‌های ازدواج، انتخاب همسر، خواستگاری، تصمیم‌گیری و ... رهایی یابند. این که جلسه خواستگاری را چگونه باید برگزار کرد و چه سوالاتی بهتر است پرسیده شود تا در آن جلسات حداکثر شناخت را بتوان از این طریق بدست آورد از قوی‌ترین و مفیدترین مباحث کتاب است.

مؤلف مطالب کتاب را در هشت گفتار ارائه داده است که عبارتند از:

-        فوریت ازدواج و وجوب آن و وظیفه همگان جهت تسهیل ازدواج و رفع موانع آن

-        برنامه‌ریزی در خصوص ازدواج و کسب اطلاعات و آمادگی‌های لازم و رسیدن به بلوغ عاطفی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عقلی، جسمی و جنسی

-        معیارهای انتخاب همسر و ازدواجهای دانشجویی و مشکلات تطابق فرهنگی بین دانشجویان و همچنین معیارهای انتخاب همسر از نظر دین مبین اسلام

-        روشهای آشنائی پسر و دختر، خواستگاری و آداب آن و سوالاتی که باید پرسیده شود و همچنین احکام و آداب خواستگاری در شرع مقدس اسلام

-        اهمیت تحقیق در ازدواج و شیوه‌های مناسب آن

-        تصمیم‌گیری و نکات مهم آن و مفاهیم قضا و قدر و همچنین استخاره و جایگاه آن و مشورت کردن

-        مهریه و فلسفه و اقسام آن، میزان مهریه، پرداخت مهریه و بخشش آن

-        بهترین انتخاب‌ها چه انتخاب‌هایی هستند؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۰۵
علی اکبر میر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی